fredag 17 maj 2013

Vårblommor och militärbåtar

Just nu blommar vårblommorna som vackrast i vår trädgård. Vackrast är en unik blomma som kommer ifrån Kina. Den heter Frida (på kinesiska Guan Jing).

En stor militärövning pågår just nu här i Gryts skärgård. Medan jag fotograferade Frida bland blommorna körde militärbåtarna flera gånger genom sundet där vi bor. På andra sidan sundet hade två mindre militärbåtar lagt till.Det kändes som en stor kontrast till våran idyll och blev en påminnelse om att det finns en helt annan verklighet, inte lika vacker som Fridas och min vårdag. Tankarna gick till de barn som inte är så lyckligt lottade att de lever i ett land i fred.

 
 

 
Tröjan som Frida har på sig tycker jag är så fin och den betyder något speciellt för mig, eftersom jag fått den av en kär, före detta, kollega. Den är ett arv efter hennes barn som kommer från Indien, och var små på 80-talet.




 
 

 
Här, i barnens pool, hamnade tulpanen som Frida plockade. Lite synd på den vackra tulpanen, men det såg ganska fint ut.

 
Svalan gjorde oss sällskap...

 
...liksom militärbåtarna.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar