fredag 3 januari 2014

Julturné

Jag ligger efter lite med bloggandet och det har sin orsak: vi har varit ute och rest. Vi har varit på en julturné. Först var vi hos mina  föräldrar i Askersund, därefter åkte vi till Håkans föräldrar i Västerås. Sedan åkte vi till vänner i Gävle. Slutligen besökte vi till min kusin med familj i Knivsta. Javisst ja, vi gjorde ju en liten avstickare till norduppland också på vägen för att besöka Håkans syster. Sammanlagt var vi borta  nätter. Det blev en del foton och det har tagit lite tid att gå igenom dem. Här kommer några av bilderna och med dem får ni följa oss på vår turné.


Julafton hos mormor och morfar. Barnen var tomtar och delade ut paketen.


Barnen fick äta hur mycket av mormors kakor de ville - för mormor.


 
Frida hjälper mormor att tända ljusen i granen.


 
På annandagen åkte vi till barnens farmor och farfar i Västerås. Faster var också med.


På promenad vid Mälaren. Inte så juligt, men fint ändå.




En av mellandagarn åkte vi till Västerås museum. Där fanns både konst- och stadsmuséet inhysta. Våra barn älskar verkligen att gå på museum - och det gör Håkan och jag också, så därför försöker vi passa på att gå på museum när vi är i någon större stad.

 
 

 
På plats i Gävle hos våra vänner Linda, Kalle och deras två små söner. Linda var Håkans och min lägenhetskompis under studietiden i Uppsala. Nu bor vi 46 mil från varandra. På övervåningen fanns ett biljardbord som fångade Hildas intresse. Kalle lärde henne hur biljard går till och hon var helt betagen.
 


Bildtexten här skulle kunna vara: "stor koncentration", eller "hur många klot finns det på bilden?"


Nu är vi i Knivsta hos min kusin med familj. Frida sitter och filosoferar en stund.


Våra barn gillar verkligen sina sysslingar. Här är det Frida och hennes syssling Thea som "utför ett litet experiment", kladdar skulle jag säga.


Pust. Det är jobbigt att vara på julturné med barn. Jag önskar att jag hade haft lite mer tid att göra som tomtenissen på bilden den här julen. Det får bli nästa jul. Då ska vi vara hemma och ta det lugnt.

 
Hoppas att ni läsare hade en trivsam jul. Jag avslutar med ett juligt självporträtt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar