onsdag 4 september 2013

fåddagen



Fåddagen (fådd-dagen, till skillnad från födelsedagen): 1-års dagen av att vi fick Frida!


Igår var det precis ett år sedan vi fick Frida i vår famn och idag är det årsdagen för registreringen av adoptionen. Igår hade vi inte möjlighet att fira, men idag ska vi göra det. Det blir tårta och en present som vi köpt i Kina - en liten prydnadstiger, eftersom hon är född i tigerns år.

Vi är så glada över att vi bestämde oss för att adoptera ett barn till, så glada över att Frida finns hos oss. Jag tänker ofta på dagen vi fick henne och på tiden i Kina.

Några av mina vänner har sagt att  "Tänk att det är ett år sedan ni hämtade Frida" och "året har gått så fort". Jag tycker precis tvärtom. Året har känts väldigt långt. Kanske beror det på att det varit ganska tufft? Kanske beror det på att det hänt så mycket? Vi har varit trångbodda och bott obekvämt i vår lilla sommarstuga under största delen av året, vi har flyttat till en ny ort, jag var sjuk i lunginflammation i sju veckor i höstas och vi inledde året med att Frida opererades i sin höft och var gipsad från bröstkorgen och hela vägen ner till foten. Dessutom har Frida provat ut en protes och lärt sig gå. Och nu har vi precis inlett barnens inskolning. Jag är glad att allt ändå gått så bra och att tillvaron nu känns lättare. Frida är en härlig tjej som utvecklats mycket under året. Hon känns, och har hela tiden känts som en självklar familjemedlem.


De skor som Frida hade på sig när vi fick henne, tillsammans med intyget som visar att adoptionen registrerats hos de kinesiska myndigheterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar